شرکت های تعاونی به نوعی از شرکت ها تعلق می گیرد که افرادی به صورت مشارکتی گرد هم می آیند تا به منافعی مشترک دست یابند. در واقع اعضای شرکت تعاونی سرمایه ای را در میان گذاشته و به صورت دسته جمعی به حل مشکلات می پردازند.

در شرکت های تعاونی اعضا دارای سرمایه و سهم یکسان از سود نیستند ولی بدون توجه به مقدار سهام هر یک از اعضا یک حق رای دارند. به طورکلی تعاونی با تکیه بر اعضا شکل می گیرد و سرمایه چندان تاثیری در روند کار ندارد.

ثبت شرکت تعاونی در کرج و سایر شهر ها برای از بین بردن دلالی ها و انجام خدمات یا تحصیل اجناس یا اعتبار به بهای ارزان برای شرکا می باشد.

اعضای شرکت تعاونی از سرمایه ای که در شرکت قرار می دهند استفاده نمی کنند. بلکه نسبت به معاملاتی که با شرکت انجام می دهند از سود حاصل شرکت بهره می برند.

تعدادی نیز کلمه سود را برای استفاده در شرکت های تعاونی صحیح نمی دانند و کلمه برگشتی را به جای آن استفاده می کنند. به این صورت که در پایان سال اضافه پرداختی های مشتریان بابت خرید اجناس با انجام خدمات برای آن ها دریافت می گردد.

از دید اقتصادی شرکت های تعاونی برای کشاورزان و مصرف کنندگان اجناس عادی فایده های فراوانی دارد. ولی از لحاظ حقوقی این شرکت ها شکل و نوع خاصی را دارا نمی باشند و احتمال تشکیل شرکت تعاونی به صورت هر کدام از شرکت ها وجود دارد.

شرکت های تعاونی به چند دسته مختلف با ویژگی های متفاوت تقسیم می شوند که عبارتند از:

_شرکت تعاونی توزیعی

این نوع از شرکت ها به توزیع و تهیه کالا، مسکن، خدمات و سایر نیازمندی های اعضا می پردازد. به طور کلی به شرکت هایی که کار و فعالیت آن ها بیشتر تولیدی و توزیعی است شرکت های تولیدی و توزیعی می گویند.

_شرکت تعاونی تولید

از آن جمله شرکت هایی محسوب می شود که واحد تولیدی در آن شکل می گیرد. تولید و اشتغال در زمینه کشاورزی، دامداری، پرورش و صید ماهی، معدن، صنعت، عمران شهری، روستائی و عشایری و ا ز قبیل این ها است.

صاحبان شرکت های تعاونی توزیعی تامین کننده نیازهای تولیدکنندگان محسوب می شوند.

ثبت شرکت ها ی تعاونی از لحاظ عضویت نیز به صورت زیر انجام می پذیرد.

– شرکت تعاونی عام

حداقل تعداد اعضای این نوع از شرکت های تعاونی 500 نفر است که همه می توانند در آن شرکت کنند.

– شرکت تعاونی خاص

نوعی از شرکت که گروه های خاصی از قبیل دانشجویان، پزشکان، وکلا و…با رعایت شرایط می توانند در آن عضو شوند.

 گرایش هایی که شرکت های تعاونی در آن ها شکل می گیرد عبارتند از:

صنعتی

مسکن

حمل و نقل

منابع طبیعی

 اعتبار

چند منظوره

فرش دستباف

معدنی

تامین کننده نیاز مصرف کنندگان

تامین کننده نیاز تولید کنندگان

کشاورزی

خدماتی

تنها قانون برای این که شرکت تعاونی شناخته شده باشد و از فواید مربوط به شرکت های تعاونی بهره ببرد رعایت برخی از شرایط و اصول را ضروری دانسته است.

سابقه ثبت شرکت تعاونی در کرج

با توجه به قانون اصلاحات ارضی و تقسیم املاک بین کشاورزان شرکت های تعاونی در ایران نیز مورد توجه قرار گرفت چرا که کشاورزان نمی توانستند به صورت انفرادی تمامی مسائل بهره برداری ازملک و انجام خدمات عمومی را حل و فصل کنند. شرکت های تعاونی تنها سازمانی است که با توجه به منافع کشاورزان تمامی امور روستا را نیز بر عهده می گیرد.

اصول شرکت های تعاونی

شرکت های تعاونی باید تمام اصول زیر را رعایت کنند.

_هدف از شرکت تعاونی رفع نیازها و احتیاجات افراد خاص است. پس بنابراین مزایای آن فقط برای شرکای شرکت ها است و افراد دیگری از خارج شرکت نمی توانند از این مزایا بهره ببرند.

لازم به ذکر است معاملات انجامی می تواند با افراد دیگری از خارج شرکت صورت گیرد.

_سود حاصل از معاملات مانند سایر شرکت ها به نسبت آورده شرکا تقسیم نمی شود بلکه با توجه به مراجعات و معاملات شرکا تقسیم می گردد.

برای ترغیب سرمایه گذاری در چنین شرکت هایی قانون اجازه بهره برداری مختصری از سرمایه را در نظر گرفته است و بقیه سود بین شرکا تقسیم می شود.

_شاید افراد زیادی بخواهند در شرکت سهیم باشند ولی سرمایه کمی دارند. برای حل این مشکل سهام یا سهام السرکه هر کدام از اعضا شرکت مبلغ کمی است تا همه افراد بتوانند با پرداخت مبلغ بسیار مختصری در شرکت سهیم شوند.

_ تصمیمات با مقدار سرمایه افراد صورت نمی گیرد بلکه هر کدام از اعضای شرکت دارای یک حق رای هستند.

شرکت های تعاونی از پرداخت مالیات معاف هستند.

جهت مشاوره فنی با تیم موسسه حقوقی دیاکو می توانید تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: مهری رقمی

[ratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید