شرکت دانش بنیان چیست؟

بسیاری از افراد تحصیلکرده به ویژه فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی دارای ایده های تازه ای مربوط به تولید، ساخت و بهبود خدمات و محصولات هستند، در شرایطی که از این ایده ها حمایت شود می توانند به سود دهی برسند.
با توجه به گسترش فضای علمی و دانشگاهی کشور، مجلس شورای اسلامی در سال 1389 قانونی تصویب کرد به منظور حمایت از شرکت هایی که در زمینه ی توسعه ی اختراع و نوآوری در طراحی و تولید کالا و خدمات فعالیت می کنند. طی ماده 2 قانون حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنیان، تمامی این واحد ها، شرکت یا موسسه دانش بنیان محسوب شده و می توانند از مزایای قانون حمایت از این نوع شرکت بهره مند شوند.

در شرکت های دانش بنیان آن چه به عنوان محصول تولیدی عرضه می شود، اطلاعات علمی ای است که افراد پژوهشگر از طریق تحقیق و آزمایش به آن ها دست یافته اند.

مزایای شرکت دانش بنیان

دولت با هدف تجاری سازی پژوهش های علمی، امکانات و تسهیلات قابل توجهی را برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است. برخی از این موارد عبارتند از:
• معافیت مالیاتی به مدت 15 سال
• معافیت از پرداخت عوارض حقوقی گمرک و سود بازرگانی
• اعطاء تسهیلات کم بهره
• ارائه خدمات مربوط به ضمانت نامه و بیمه
• حمایت از صادرات
• لیزینگ محصولات دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان

در آغاز کارِ ثبت شرکتِ دانش بنیان، تفاوتی با ثبت سایر شرکت ها وجود ندارد، به این صورت که ابتدا یک شرکت معمولی ثبت و سپس باید برای تبدیل آن به شرکت دانش بنیان اقدام میشود.
نکته: با توجه به حقوقی قانونی ای که برای شرکت ها در نظر گرفته می شود، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص برای شرکت دانش بنیان مناسب تر است.
نکته:باید در موضوع فعالیت شرکت تولید و مهندسی ذکر شود.
نکته: اشخاص حقیقی نمی توانند شرکت دانش بنیان ثبت کنند لذا ضروری است پس از ثبت شرکت معمولی و اخذ شناسه ملیِ شرکت، در سامانهءشرکت ها و موسسات دانش بنیان ثبت نام کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرند.

نکته: نتیجه بررسی طرح ها هر دوماه یکبار اعلام می شود و در این مدت اطلاعات سهامداران، هیات مدیره و رزمه شرکت، تحلیل شده و اعتبار آن ارزیابی می شود.
بعد از تایید اطلاعات در سامانه، شرکتِ متقاضی این امکان را دارد تا مدت 2 سال از امتیاز های قانونی شرکت های دانش بنیان بهره مند شود.

در حال حاضر بیش از 3000 شرکت دانش بنیان، در کشور فعالیت می کنند.

ما در ثبت شرکت دیاکو ، می توانیم کلیه مراحل اداری و ثبتی مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان در کرج را به نیابت از شما انجام دهیم .

 

با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید : 02632400680

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید