ثبت برند شخصی برای ارزش دادن بیشتر به کسب و کار و فعالیتی که به صورت شخصی انجام میشود بسیار عالی است

ثبت برند بزرگترین گام برای رسیدن به موفقیت کسب و کار شماست

برای ثبت شرکت در کرج میتوانید به صفحه اول مراجعه کنید و از خدمات ما استفاده کنید

از مهمترین وظایفی که هر شرکت به عهده دارد, پیدا کردن راه های مناسب و قانونی برای جلب رضایت و وفاداری مخاطبان خود است. ثبت برند یکی از راه‌ های قانونی برای جلب توجه مخاطبان است. واژه برند به زبان انگلیسی است که  به معنای نماد یا آرم و نام یا طرح است که به وسیله آن محصولات و کالاهای مشاوره را از همدیگر متمایز می کند. برند یک علامت اختصاری و خاصی است که تمام شرکت ها و واحدهای تجاری در سراسر جهان برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان برای شرکت خود بر می گزینند. همانطور که در قدیم انتخاب آرم یا نام تجاری برای کارخانه ها و تجارتخانه ها رواج داشته، امروزه هم اشخاص برای شرکت خود نام تجاری انتخاب می‌ کنند.

لذا برای شناساندن و عرضه کردن محصولات خود با نامی متمایز اقدام به ثبت شرکت می کنند. در حقیقت اولین گامی که برای فروش محصولات خود در بازار و شناساندن کالا و خدمات خود به اشخاص و خریداران باید بردارید ثبت برند شخصی است. برند شخصی نقش بسیار زیادی در معرفی کالا و خدمات دارد. برای ثبت برند شخصی باید مراحل مختلفی را طی کنید. از جمله می توان به انتخاب نام مناسب، استعلام نام تجاری، ارائه و تکمیل مدارک برای ثبت برند شخصی، و پرداخت هزینه اشارت کرد.  در ادامه مطلب مراحل ثبت برند شخصی را به طور مختصر و مفید ارائه می دهیم.‌

ثبت برند تجاری

 راهنمای انتخاب نام برند: 

اولین قدمی که برای ثبت برند شخصی باید بردارید، انتخاب نام مناسب برای برندی است که قصد دارید سال ها با آن فعالیت کنید. بنابراین انتخاب نام تجاری مناسب اهمیت بسیار زیادی در ثبت برند دارد. اما دلیل پر اهمیت بودن انتخاب نام مناسب برای برند این است که شما قرار است با نام شرکت یا برند خود در بین مشتریان و بازار شناخته شوید. اگر نام برند شما مناسب با حیطه فعالیت شما نباشد ممکن است به برند شما آسیبی وارد کند. در حقیقت یکی از مباحث کلیدی در ثبت برند انتخاب نام مناسب برای برند تجاری است که باید مطابق با شرایط و ضوابط صورت بگیرد.

اگر نام مناسبی را برای برند تجاری خود انتخاب کنید و نکات و قوانین ثبت برند را در نظر بگیرید. می توانید نام برند خود را بر سر زبان مردم بیندازید. تا در میان مشتریان شناخته شوید. نام تجاری اگر به درستی انتخاب شود باعث می شود در ذهن مخاطبان و خریداران ثبت شود و خریداران در خرید های بعدی خود محصولات را انتخاب کنند. نداشتن اطلاعات راجع به چگونگی انتخاب نام تجاری یا برند می‌ تواند تاثیرات منفی در پیشرفت شرکت شما بگذارد. همچنین بعد ها تاثیرات منفی آن در فروش و تبلیغات محصولات شما پیدا می شود.

قوانین انتخاب نام برند مناسب در ثبت برند شخصی ‌

این نکته حائز اهمیت است که در انتخاب نوع برند باید به قوانین و موازین شرعی احترام بگذارید و نباید برخلاف قوانین عمل کنید. همانطور که می‌ دانید در هنگام ثبت برند اگر نام برند تجاری شما مناسب نباشد یا برخلاف قوانین شرعی باشد برند شما ثبت نمی شود. در انتخاب نام برند باید نامی انتخاب کنید که موجب گمراهی افراد نشود. به عبارت راحت تر نام تجاری شما افراد را به اشتباه نیندازد. از دیگر قوانینی که در ثبت برند باید توجه کنید این است که در نام برند شما نباید کلمات غیر متعارف وجود داشته باشد. لذا باید نامی مرتبط با حوزه فعالیت خودتان پیدا کنید. باید متناسب با حوزه فعالیت خود در چارچوب قواعد و موازین شرعی نامی انتخاب کنید.

شما در انتخاب نام تجاری باید نامی مناسب و خاص انتخاب کنید تا تاثیر منفی در تبلیغات و فروش شما نداشته باشد. از طرفی یک نام خاص برای برند شما باشد. در انتخاب نام خلاقانه و متناسب با قوانین شرعی باید به این نکته توجه کنید که نام برند باید به سادگی تلفظ شود و نوشتار آن راحت باشد. به عبارتی باید صریح و ساده باشد تا با سهولت در ذهن مخاطبان بماند. در حقیقت هر چه نام برند شما خاص و متمایز باشد تاثیر آن در تبلیغات شرکت و برند تجاری شما بیشتر است.  از مسائل دیگر در حوزه انتخاب نام برند شخصی و ثبت برند آوای کلمه یا نام برند است. در واقع هر چه آوا و صدای کلمات برند تجاری شما زیباتر و خوش طنین باشد بیشتر در ذهن مخاطبان هک می شود.

 استعلام نام برند تجاری 

گام بعدی برای ثبت برند شخصی، استعلام برند تجاری است. بعد از انتخاب نام برند مناسب باید علامت تجاری یا نام برند را بررسی کنید تا متوجه شوید که این نام برند قبلا توسط شخص دیگری استفاده نشده باشد. استعلام برند مسائل کلیدی در ثبت برند شخصی است. شما باید پیش از فعالیت در بازار و فعالیت در حوزه اقتصادی و تجاری آن را انجام دهیم. در حقیقت استعلام نام تجاری از مهم ترین و حائز اهمیت ترین اقداماتی است که می‌ تواند نام اقتصادی و هویت شرکت شما را شکل دهد. بنابراین باید در این مسائل دیده واضح تر و باز تری داشته باشید.  نام تجاری یا برند شما باید متشکل از اعداد، متن و تصاویر خاص و زیبا و مناسبی باشد تا هویت شرکت تجاری شما را نشان دهد تا افراد شرکت شما را با آن نام زیبا و خاص بشناسند.

به همین دلیل قبل از ثبت برند شخصی باید نام تجاری را استعلام بگیرید تا بتوانید نامی مناسب و درخور شرکت خود پیدا کنید.  دقت کنید که استعلام نام تجاری یک فعالیت ساده اما تخصصی است. لذا باید در این حوزه تجربه فراوانی داشته باشید تا بتوانید و شباهت ها را تشخیص دهید تا نامی مناسب برای برند خود پیدا کنید. نام تجاری شما حتی نباید کوچکترین تشابهی با نام تجاری شرکت های دیگر داشته باشد. دقت کنید که استعلام برند تجاری در حوزه های مختلف درجه سختی متفاوتی دارند. البته ممکن است در یک حوزه شرکت های زیادی با نام های تجاری فراوان وجود داشته باشند. به همین دلیل علاوه بر تشابه کلمات الفاظ برند تجاری هم نباید شبیه هم باشد.

 تکمیل مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخصی 

مرحله بعدی برای ثبت برند شخصی تکمیل مدارک مورد نیاز است که به دو صورت حقیقی و حقوقی هستند. در هر کدام از دو روش به مدارک متفاوتی نیاز است. مدارک مورد نیاز ای که برای ثبت برند شخصی حقوقی نیاز دارید، شامل مدارک ثبت شرکت که شامل تغییرات شرکت و روزنامه رسمی تاسیس و… است‌، کپی برابر اصل جواز و مدارک شناسایی مربوط به مدیرعامل شرکت، تصویر ۶ در ۶ لوگوی شرکت است. مدارک مورد نیازی که از برای ثبت برند شخصی حقیقی نیاز دارید عبارتند از کپی کارت ملی و کپی برابر اصل شناسنامه، تصویر شش درجه لوگو و کپی جواز است.

مرحله بعدی برای ثبت برند ثبت اظهار نامه و علامت تجاری است. بعد از اینکه برای ثبت اظهار نامه و ارسال اظهار نامه کردید بعد از گذشت ۶۰ الی ۳۰ روز کارشناسان بررسی های لازم را انجام داده و اگر نام برند یا نام تجاری شما مورد تایید باشد آگهی تقاضا صادر می شود. البته اگر هیچ گونه اعتراضی به نام تجاری شما وارد نشده باشد شما می توانید اقدام به ثبت برند خود کنید. رسید اظهار نامه اشخاص حقیقی و حقوقی لازم است و همچنین اگر مراحل ثبت شرکت توسط شخصی دیگری همچون نماینده قانونی انجام می شود باید  تمام مدارک اسکن شوند و باید وکالت نمای نماینده قانونی توسط صاحب شرکت امضا شود.

مدارک ثبت برند شخصی

 محاسن ثبت کردن برند برای شرکت  

از محاسن ثبت برند نام تجاری می توان به فروش بالا و زیاد خدمات و کالاها اشاره کرد. لذا می تواند در بلند مدت سود مالی بسیار زیادی برای شرکت دارن داشته باشد. داشتن یک نام تجاری معتبر می تواند اعتماد مشتریان را جلب کند و باعث ماندگار شدن نام تجاری در ذهن مخاطبان شود. در نتیجه خریداران زیادی را به سمت برند بکشاند. اگر عموم مردم به برند شما اعتماد کنند، زمینه پیشرفت و توسعه برند شما فراهم می شود. بنابراین شما می توانید در این حوزه به موفقیت و دستاورد های زیادی دست یابید. از دیگر محاسن ثبت برند شخصی می توان به معروفیت و مشهور شدن برند اشاره کرد.

تا متقاضیان و مخاطبان برند شما به راحتی بتوانند در شهرهای مختلف به نمایندگی فروش محصولات و خدمات شما مراجعه کنند و از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. زمانی که شما برند خود را ثبت می کنید می توانید از نام تجاری خود محافظت کنید. به این منظور که هیچ فرد دیگری نتواند نام تجاری شما را برای خود بردارد یا در حقیقت از نام و برند تجاری شما استفاده کند.  نام برند فقط مختص به شرکت شما می شود. ‌ زمانی که شما برند خود را به ثبت می‌ رسانید می توانید کالا و خدمات خود را از رقبا متمایز کنید‌. در واقع نام تجاری و لوگو مخصوص شرکت خود را در مالکیت خود بگیرید.  می توانید محصولات تولیدی شرکت خود یا خدمات خود را انحصاری کنید.

 اهمیت داشتن یک برند موفق تجاری

همانطور که اشاره شد باید بدانید که برای جلوگیری از سوء استفاده ها و کپی برداری ها از اعتبار و نام تجاری خود باید اقدام به ثبت برند شخصی کنید. قطعاً ثبت برند تاثیرات زیادی در جذب مخاطبان و خریداران دارد. برند سازی باعث معتبر شدن و سر زبان افتادن برند شما می شود و شما می توانید با استفاده از یک علامت تجاری متمایز یا نام به تجاری خاص بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود بکشانید. می توانید خریداران  را تبدیل به یک مشتری بلقوه کنید تا تمایل داشته باشند از محصولات و خدمات شما بازدید کنند. در حقیقت با ثبت برند شما می توانید بازدهی تبلیغات خود را بیش از پیش بیشتر کنید.

تا بتوانید دوست داران محصولات و خدمات خود را به سمت خود بکشانید تا با خرید از محصولات شما تجربه خوشایندی داشته باشند. همچنین خریداران تمایل و علاقه داشته باشند بار دیگر از محصولات و خدمات شما بازدید کنند. به عبارت دیگر برای حفظ حقوق و حق مالکیت خدمات و محصولات خود نیاز به ثبت برند دارید. برند مالکیت محصولات و نام تجاری شما را نشان دهد. در واقع این سند همان سند ثبت برند شخصی است. ثبت برند تاثیر مستقیمی بر اعتبار کسب و کار شما دارد و تاثیر زیادی بر روی پیشرفت و توسعه کسب و کار شما می گذارد.

 ویژگی برند های موفق

یک برند موفق و قابل اعتماد برندی است که نام تجاری آن متمایز از دیگر شرکت‌ های فعال در آن حوزه باشد. برند تجاری شما باید ضمن تاثیر گذاری در بازدهی تبلیغات شما برای شما سرمایه گذار باشد. یا به اصطلاح سرمایه ایجاد کند. شما باید بتوانید پاسخگوی نیاز خریداران باشید و بتوانید نیاز آن ها را مدیریت کنید. تا بتوانید بر روی احساسات مشتریان تاثیر بگذارید و رضایت و اعتماد آن ها را جلب کنید. یک برند موفق و قابل اعتماد می تواند احساسات خریداران و مخاطبان خود را برانگیخته کند تا مخاطبان را با خود همراه سازد.

همچنین بر خواسته های مخاطبان خود ارزش قائل باشد و بتواند به ارزش ها پایبند باشد.  یکی از خصوصیات و ویژگی یک برند معتبر و معروف الهام بخش بودن جذابیت تناسب خاص بودن است. یک مصرف کننده ترجیح می‌ دهد از برند خریداری که ضمن داشتن کیفیت بالا خطر پذیری کمتری داشته باشد. با توجه به این موضوع با استفاده از یک برند می توانید اولین قدم را در تجارت بردارید. در حقیقت اولین گام در تجارت ایجاد اعتماد به وسیله علامت تجاری یا همان وسیله نمادینی است که برای اظهار شخصیت و هویت یک شرکت از آن استفاده می کنند. شما با استفاده از برند سازی و انتخاب یک برند خاص و منحصر به فرد می توانید این اعتماد را در دل مخاطبان و خریداران خود به وجود بیاورید.

دلایل های ثبت انتخاب نام تجاری 

زمانی که برند خود را ثبت می کنید و می توانید حق استفاده از خدمات شرکت و محصولات خود را بر عهده بگیرید. مطمئناً با ثبت کردن برند تجاری می توانید برای بهبود کیفیت خدمات و محصولات خود تلاش کنید تا به موفقیت های زیادی دست یابید. همچنین با ثبت برند می توانید تسهیلات مالی و وام در جهت پیشرفت شرکت کسب کنید. با ثبت کردن برند یا نام تجاری خود می توانید افراد سرمایه گذار حقیقی و حقوقی را به سمت خود بکشانید تا آن ها تمایل داشته باشند با شرکت شما همکاری کنند. البته می‌ توانید با  سایر شرکت های موفق دیگر هم همکاری کنید

کسب یک سند تجاری یا برند می تواند سود شما را چندین برابر کند کالا و خدمات شما معتبر می شود. همچنین افراد زیادی با خدمات و محصولات منحصر به شرکت شما آشنا می شوند. ثبت برند یک نوع از ابزار بازیابی است تا شرکت ها بتوانند با استفاده از آن نام یا آرم محصولات خود را در بازار به افراد مختلف بشناسند. از دیگر مزیت‌های ثبت برند ایجاد تمایز بین محصولات شما است. می‌ تواند برای خریداران محصولات شما بسیار سودمند باشد. به عبارت دیگر خریداران با سهولت می‌ توانند خدمات یا محصولات  شما را پیدا کنند. دقت کنید ثبت برند تشویق می‌ شوید کیفیت محصولات خود را بالا ببرید که می‌ توانید سهم بیشتری در بازار فروش محصولات خود به دست آورید و از این رو به تعداد مشتریان خود بیفزاید.

 نکات مهم در مورد انتخاب عنوان مناسب برای برند

در انتخاب نام و عنوان خاص و مناسب نباید از علائم مشهور و اسامی شناخته شده استفاده کنید، زیرا غیر قابل ثبت هستند. اسم ها و صفاتی که عام هستند را نمی‌ توانید به تنهایی ثبت کنید. اسامی خواص و نام های چند سیلابی شانس بسیار بالایی در ثبت برند دارند. اما توجه کنید که نباید مشابه نام تجاری دیگر باشند. نام تجاری انتخابی باید تا ۵۰% با   دیگر تشابه داشته باشد. در طبقات مواد غذایی و لوازم خانگی به دلیل زیاد بودن شرکت ها انتخاب نام مناسب بسیار مشکل است.

باید در انتخاب نام مناسب برای این طبقه نهایت دقت را داشت تا بتوان نامی خاص و هوشمندانه انتخاب کرد. نام تجاری می تواند به لاتین و فارسی باشد یا ترکیبی از حروف لاتین و فارسی باشد. اما دقت کنید اعداد چه به صورت لاتین یا فارسی ثبت نام نمی شوند. نمی توانید از علامت پرچم رسمی کشور استفاده کنید و باید در انتخاب نام تجاری تمام قوانین رعایت کنید. نباید از کلماتی که بر خلاف قوانین کشور می باشد استفاده کنید. در حقیقت برند نشان دهنده و بیان کننده هویت شرکت است. شما باید بر اساس قوانین و ضوابط اقدام به ثبت برند شخصی خود کنید

شرایط ثبت برند یا علامت تجاری 

برند تجاری شخص حقیقی و حقوقی قابل ثبت است و لذا برای ثبت برند نیاز به اخذ مجوز است. توجه داشته باشید که برای ثبت برند نام تجاری خود باید از کلمات فارسی استفاده کنید. در غیر این صورت اگر برند شما با کلمات لاتین یا غیر فارسی باشد باید کارت عضویت اتاق بازرگانی یا کارت بازرگانی را به همراه داشته باشد. اگر متقاضی ثبت برند یا علامت سه بعدی هستید باید علامت گرافیکی یا تصویر دو بعدی را از زوایای مختلف تهیه کنید و ارائه دهید. توجه کنید که بر اساس ماده ۳۲ قانون ثبت برند  باید مواردی همچون  موازین شرعی و اخلاق حسنه و این نظام عمومی را رعایت کنید.

اگر قوانین و موازین اخلاقی و شرعی را رعایت نکنید برند شما قابل ثبت نمی باشد. نمی‌ توانید از تقلید نشانه پرچم یا نام اختصاری یا نشان رسمی نظامی و مختص به یک کشور استفاده کنید. نام تجاری شما نباید کوچک ترین تشابه با یک علامت تجاری دیگر یا حتی شبیه ترجمه‌ علامت تجاری دیگر را داشته باشد. نام تجاری نباید شبیه به نام تجاریی باشد که شبیه به آن یا حتی عین آن برای یک صنف دیگر بکار گرفته شده باشد. همچنین نیاید هیچ گونه ارتباطی با سایر نام های تجاری دیگر داشته باشد.

اطلاعات مهم در مورد ثبت برند 

تمامی اشخاص با ارائه دادن مجوز و مدارک مورد نیاز برای فعالیت های تجاری و ثبت برند می توانند فعالیت کنند. برای ثبت برند شخصی فقط کافیست از سازمان صنعت پروانه کسب یا پروانه بهره برداری ارائه دهید. با ارائه دادن پروانه ساخت سازمان غذا و دارو برند خود را ثبت کنید. طبق قوانین ثبت علامت تجاری و برند برای مواردی چون مواد غذایی که در ظروف مخصوص نگهداری می‌ شوند یا داروهای مورد استفاده پزشکی اختصاصی،  لوازم آرایشی و بهداشتی که با پوست انسان تماس دارند و …. لازم است.

همچنین علامت تجاری باید هوشمندانه و ابتکاری باشد و موجب گمراهی نشود تا قابل ثبت باشد. توجه کنید که علامت تجاری باید کاملاً دارای وجه تمایز باشد و کاملاً مختص به شرکت مورد نظر باشد. هزینه ثبت برند کاملاً با توجه به هزینه وکیل و هزینه بررسی و … متفاوت است.  همانطور که می دانید برای ثبت علامت تجاری ۴۵ طبقه ی مختلف وجود دارد، بنابراین هزینه ثبت برند متفاوت است.  برند دارای صفات و ویژگی های منحصر به فردی است. در واقع بعد از معتبر شدن و مشهور شدن برند شما می توانید شعبات بسیار زیادی در شهرهای مختلف کشور تاسیس کنید.

راهنمای جامع ثبت برند 

گام بعدی بعد از انتخاب نام مناسب برای برند و استعلام برند فراهم کردن مدارک مورد نیاز است.  باید مدارک به صورت مفصل و کامل تهیه شوند تا در روند کار اختلالی پیش نیاید. گام بعدی ثبت نام در سامانه مورد نظر است و در مرحله بعدی اخذ گواهی امضا می باشد. در این مرحله شما باید سایت مورد نظر رفته و آنجا ثبت نام کنید تا اکانت کاربری خود را بسازید و آن را تایید کنید. در مرحله بعدی بعد از اخذ گواهی امضا شما باید در این سامانه اطلاعات مورد نظر را وارد کنید تا اظهار نامه برند خود را ثبت و تنظیم کنید. گام بعدی برای ثبت برند ثبت اظهار نامه برند است.

در این مرحله باید اظهار نامه علامت تجاری را ثبت کنید و مدارک مورد نیاز را در سامانه بار گذاری کنید. بعد از طی نمودن مراحل ثبت اظهار نامه هزینه مربوطه را پرداخت کنید و برگه ای که در سامانه نمایش داده شده را پرینت بگیرید و در نهایت یکی از دفتر اسناد رسمی رفته و با تایید اطلاعاتی که در سامانه وارد کرده اید فرم تایید و گواهی امضا  دریافت کنید. در مرحله بعدی شما باید اطلاعات فرم را درون سامانه وارد کنید تا بتوانید رمز عبور و نام کاربری دریافت کنید. در نهایت اظهار نامه برند توسط کارشناسان بررسی می‌ شود و بعد از این که مورد تایید قرار گرفت پیامکی برای شما ارسال می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید