انتخاب اسم برند و اصول آن
اگر شما صاحب یک کسب و کار با سابقه باشید و یا قصد دارید به تازگی یک تجارت راه بیاندازید حتما از تاثیر برند سازی بر نحوه سود آوری و رشد کسب و کارها آگاه هستید. اما باید بدانید در قدم اول باید با انتخاب اسم برندی مناسب کار را شروع کنید.
انتخاب اسم مناسب برای برند چه اهمیتی دارد؟
نام برند شما باید اثر بخش و جالب توجه باشد و با زیبایی و آهنگ خود در ذهن کاربران و مشتریان شما هک شود در غیر این صورت می توان گفت برند هیچ بازدهی ندارد. پس سعی بر آن است که حتی نام برند نیز درآمد زا باشد و بتواند مشتریان را به خود جلب کند. بنابراین می توان گفت انتخاب اسم برند اولین تبلیغ محصول و خدمت شما در نزد کاربران و مشتریان است.
در این مقاله قصد داریم تا به جزئیات انتخاب اسم برند بپردازیم و اصول ان را با هم فرا بگیریم، پس تا پایان این مقاله با ما باشید.
یک نام مناسب برای برند چه ویژگی هایی دارد؟
نکته طلایی در مورد انتخاب اسم برند این است که این نام به سرعت در ذهن کاربر جای گرفته و با اهنگ خوش خود مشتری را به خود جذب کند. این نکته را می توان در موارد زیر برشمرد :
- ساده
- منحصر به فرد و خاص
- ایجاد ذهنیت مثبت
- روان و خوش آهنگ
- خلاقانه
- قابل ثبت
- محدود نباشد
در ادامه توضیحی مختصر در مورد هریک از این موارد خواهیم داد.
سادگی در انتخاب اسم برند :
واضح است که اسامی ساده راحت تر در ذهن ها جای گرفته و به راحتی به خاطر سپرده می شوند. نام های پیچیده می تواند برند را خاص جلوه دهد ولی برند را به شهرت کافی نمی رساند چرا که مشتریان در به خاطر سپردن اسم برند دچار مشکل خواهند شد. از همین رو باید در انتخاب اسم برند سادگی را مد نظر قرار داد.
انتخاب اسم برند منحصر به فرد و خاص:
یکی دیگر از ویژگی های یک نام خوب برای برند این است که نام شما خاص باشد. توصیه می کنیم از نام های عام و پر تکرار مانند ایران زمین و یا پارسیان در برند خود استفاده نکنید چرا که کسب و کارهای زیادی با این نام فعال هستند و ممکن است برند شما با این دست نام ها نتواند جای خود را در بازار باز کند.
متمایز بودن اسم برند شما باعث می شود تا هزینه تبلیغات شما کاهش یابد چرا که مشتریان برای شناخت و تفکیک شما از دیگر نام ها و برند ها احتیاج به جست و جوی زیادی ندارند و اسم برند شما به اندازه کافی خاص هست تا آن را به خاطر بسپارند.
پس فراموش نکنید در انتخاب اسم برند به خاص بودن آن توجه کنید.
ایجاد ذهنیت مثبت:
یکی دیگر از مواردی که در انتخاب اسم برند حائز اهمیت است این است که با نام برندتان باید یک ذهنیت مثبت برای مخاطب و مشتری ایجاد کنید. برای مثال بسیاری از برندها از نام های مشاهیر برای برند خود استفاده می کنند به این ترتیب ذهن مخاطب را به سوی عملکرد و پیشینه مثبت ان شخصیت سوق می دهند. مانند داروسازی رازی که از نام دانشمند برجسته ایرانی برای برند خود استفاده کرده است.
به طور کلی برای برندهای ایرانی می توان گفت که نام های مشاهیر و دانشمندان ایرانی می تواند بسیار اثر گذار بوده و نقش به سزایی در ایجاد یک ذهنیت مثبت برای مشتری ایفا کند.
البته نکته ای که از آن نباید غافل شد این است که در انتخاب اسم برند باید توجه داشت که نام برند در کدام فرهنگ قرار است جا بیفتد و معنای نام آن را در همان فرهنگ جست و جو کرد.
انتخاب اسم برند روان و خوش آهنگ :
نام هایی که روان و خوش آهنگ هستند هم به راحتی در زهن مخاطب جای می گیرند و هم در کلام بسیار گوش نواز هستند. این نام ها به خوبی می توانند معرف یک برند موفق باشند.
خلاقانه:
انتخاب اسم برند خلاقانه چالش هایی دارد که با اموزش و مشاوره می تواند منتهی به یک نتیجه عالی شود. در ادامه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.
قابل ثبت:
در نظر داشته باشید که اسمی که برای برند خود انتخاب می کنید باید قابل ثبت باشد. نکته بسیار مهم این است که قبل از شروع فعالیت حتما برند خود را ثبت کنید و بدون ثبت آن شروع به فعالیت نکنید. زیرت در بسیاری از موارد افراد سود جو برند خود را به نامی که شخصی با ان فعالیت دارد وشناخته شده است (و ثبت نکرده است) ثبت می کند و از سابقه آن نام به نفع خود سود می برد.
محدود نباشد:
در انتخاب اسم برند باید یک نام کلی برگزید تا در آینده حوزه کاری شما را محدود نکند. برای مثال نام هایی مثل کاشیکار مشخصاً بیانگر این است که زمینه فعالیت صاحب ان کاشی است و بعد تر در حیطه دیگری قابل استفاده نیست. اما نامی مثل دیجی کالا می تواند در تمامی موضوعات فعال باشد. بنابراین نام برند شما باید برای فعالیت در هر موضوعی مناسب باشد.
حالا وقت آن رسیده است تا برخی از اصول انتخاب اسم برند را با هم یاد بگیریم.
تکنیک های انتخاب اسم برند:
- مرتبط با موضوع فعالیت
اگر می خواهید که برنتان به موضوع کاری شما مربوط باشد باید اسامی و کلمات مرتبط با موضوع خود را جست و جو کنید. برای این منظور باید مترادف ها، کلمات مرتبط و … را بیابید معانی و آهنگ هریک را بررسی کنید. همچنین اگر وسایل و ابزار خاصی در موضوع شما کاربرد دارد می توانید از نام آن ها نیز در برند خود استفاده کنید.
مثلا در موضوع آرایشی بهداشتی می توان از کلمه سرخای استفده کرد یا در موضوع پوشاک کلمه دوک می تواند جذاب باشد.
انتخاب اسم برند با ارتباط به موضوع کار مزایا و معایبی دارد که هر یک را برخواهیم شمرد .
مزایا :
کاربر و مشتری به راحتی می تواند در مورد کار و فعالیت شما را درک کند.
نام برند شما با موضوع کارتان ارتباط معنایی بالایی دارد و مشتری به راحتی آن را به ذهن می سپارد.
معایب :
اگر بخواهید در آینده در حیطه های مختلف کار کنید برای شما محدودیت ایجاد می کند.
ممکن است اسم شما برای برند رد شود چرا که تقاضا برای این دست اسامی بسیار زیاد است.
خلاقیت در انتخاب این اسامی کم است. - استفاده از نام و نام خانوادگی
یکی از رایج ترین روش ها برای انتخاب اسم برند این مورد است. استفاده از نام و نام خانوادگی بسیار آسان و کاربردی است. البته این مورد هم مزایا و معایب خاص خود را دارد.
مزایا :
شانس بیشتری برای ثبت دارد و ریسک رد آن پایین است.
نام شما معرف کسب و کارتان خواهد بود.
آسان و بدون زحمت است.
حرفه شما حالت خانوادگی به خود می گیرد.
معایب :
نام افراد باید زیبا و شکیل باشد.
نام های مشابه بین افراد زیاد است.
برخی نام های خانودگی بلند هستند. - ترکیب اسامی
برخی از اسامی برند از ترکیب نام، افعال و صفت حاصل می شوند.
مانند پاکشوما : پاک + شو (از فعل بشوی) + ما (ضمیر جمع اول شخص)
مزایا :
این روش خلاقیت زیادی را در خود دارد و می تواند نام های منحصر به فرد زیادی تولید کند.
می تواند حوزه کاری شما ره به صورت خلاقانه ای معرفی کند.
معایب :
اگر نامی همه شمول انتخاب کرده باشید می تواند در تمامی حوزه ها شما را به موفقیت برساند مانند دیجی کالا (دیجیتال + کالا) - اسامی مشاهیر
در انتخاب اسم برند نام های شخصیت های مشهور و برجسته می تواند گزینه خوبی باشد. این نام ها باید در فرهنگ مقصد مقبولیت داشته و یادآور معانی و ذهنیت های مقبت باشد. نام های مثل کوروش، داریوش، سینا و … از این دست هستند. - اسامی استعاره ای
استعاره به این معنی است که به صورت غیر مستقیم به مفهومی اشاره شود. بسیاری از برندها با این گونه نام ها توانسته اند به شهرت و درآمد برسند. مانند شیپور و آپارات - اسامی اختصاری
اگر شما یک گروه و یا شرکت دارید می توانید نام ان را به صورت اختصاری به عنوان برند خود انتخاب کنید. مانن برند گاج که از اختصار گروه آموزشی جوکار حاصل شده است. این دست اسامی بسیار ساده می توانند جای خود را در زهن مشتری باز کرده و به شهرت برسند.
البته باید توجه داشت که گونه مختصر برخی از نام ها صورت زیبایی ندارند و به همین خاطر نباید به عنوان اسم برند در نظر گرفته شوند. - اسامی علمی
همچنین برخی محصولات هستند که در تولید خود از فرمولهای خاص علمی و شیمیایی استفاده می کنند، که از این فرمولها یا مواد می توان در انتخاب اسم برند استفاده کرد. مثلا شرکت تولید کننده گاز با نام برند اتان. این روش در عین خلاقانه بودن شانس زیادی برای ثبت نیز دارند. - ترکیب اعداد و کلمات
یکی دیگر از ترکیب های رایج برای انتخاب اسم برند اعداد و کلمات هستند. یکی از معروفترین موارد آن نوسیدنی 7UP است. البته این روش معایب خاص خود را نیز دارد. یکی از عیوب این روش این است که ممکن است موضوع فعالیت شما در نام برندتان انعکاس نیابد. - اماکن جغرافیایی
انتخاب نام های جغرافیایی می تواند مشتریان زیادی را از آن جغرافیا به برند شما جذب کند. - اسامی آوایی
یکی از روش های محبوب در انتخاب اسم برند استفاده از نام های آوایی است. برندهای مثل کیت کت، یا تک تک از این دسته هستند. این گونه نام ها به راحتی به ذهن مخاطبان نفوذ می کنند. - نام های تاریخی
برخی نام های تاریخی بسیار محبوب و پر طرفدار هستند به طوری که تقاضا برای استفاده از آن ها در برند های مختلف بسیار بالا است. - اسامی مذهبی
نام هایی مانند خاتم الانبیا و صاحب الزمان ممکن است برای برخی برندها کاندید شوند که احتمال پذیرش آن ها بسیار کم است. - نام های خلاقانه
در این مورد باید بسیار خوش فکر عمل کنید حتی توصیه می شود که با یک مشاور ثبت برند نیز مشورت کنید.
جمع بندی
در این مقاله تکنیک ها، ضرورت ها و ویژگی های انتخاب اسم برند مناسب را با هم فرا گرفتیم.اگر برای انتخاب اسم برند خود نیاز به یک مشاوره کاربردی دارید می توانید با کارشناسان دیاکو در تماس باشید.