انتخاب نام برند به صورت اصولی را در این محتوا به همراه هم یاد میگیرم

برند یکی از عواملی است که با استفاده از آن میتوانید کسب و کار خود را به همگی معرفی کنید و بهترین نتایج را از کسب و کار خود کسب کنید ، برای اثر گذاری برند خود باید انتخاب نام برند خود را به صورت اصولی انجام بدهید تا بهترین نتایج رو بگیرید

انتخاب نام برند یکی از مواردی است که با انتخاب اصولی آن میتوانید از برند خود به بهترین نحو برای کسب درآمد و تبلیغات استفاده کنید

برای ثبت برند خود میتوانید کلیک کنید

انتخاب نام برند

چرا باید یک نام خوب برای برند انتخاب کنیم ؟

نام برند اگر نتواند اثر بخشی داشته باشد و با زیبایی در ذهن مخاطب نقش نبندد واقعا هیچ بازدهی ندارد

پس باید تمام سعیمان را بکنیم که حتی با نام برندمان هم کسب درامد کنیم

کسب درامد با نام برند دقیقا هدفی است که باید بخاطر آن یک نام برند بسیار عالی را به صورت اصولی انتخاب کنیم

هنگامی که شما برندی دارید که میخواهید از آن کسب درامد کنید باید حتی از کوچک ترین تاثیرات آن نیز درامد کسب کنید ، نام که جایه خودش را دارد

در این محتوا به صورت کامل به شما عزیزان آموزش میدهیم که چگونه میتوانید نام برند خود را به زیبایی انتخاب کنید به طور که شمارا علاوه بر متمایز کردن از سایرین ، برجسته کند

تا انتهای این محتوا با ما باشید و در انتها یک نام بسیار مناسب برای برند خود انتخاب میکنید

خصوصیات یک نام علامت تجاری خوب چیست ؟

برای انتخاب نام برند باید از نام هایی استفاده کنید که به سرعت در ذهن نقش میبندد و مخاطب به راحتی با آن ارتباط میگیرد و یک مسیر بسیار هموار را برای ایجاد برندینگ استفاده میکند

  • ساده
  • مثبت
  • خاص
  • نامحدود
  • قابل ثبت
  • روان
  • جدید و خلاقانه

از مهم ترین ویژگی های انتخاب نام برند است که باید جزو فاکتور های ضروری به حساب بیاید

نام ساده برای برند :

طبق تحقیقات اسامی که ساده تر هستند در ذهن ها بیشتر نقش میبندن تا اسامی پیچیده

اسامی پیچیده شما را خاص میکند ولی برند شما را به شهرت نخواند رساند و باید با یک نام ساده برند خود را به همه معرفی کنید

برند هایی مانند : اپل ، بنز ، اچ پی و… از برند هایی هستند که از سادگی استفاده کرده اند و بسیار در ذهن مخاطبان خود نقش بسته اند

سعی کنید نام برند خود را جوری انتخاب کنید که مستقیم در ذهن مخاطب نقش ببندد

نام برند مثبت باشد :

برخی از برند ها از نام های مشاهیری معروف استفاده کردند که در اذهان به عنوان نقش های مثبت یاد میشود برای مثال کوروش که یکی از پادشاهان بزرگ ایرانی بود به عنوان یکی نام یکی از بزرگترین فروشگاهای زنجیره ای در ایران به کار میرود و همیشه نام آن در اذهان باقی میماند

در صورتی که نام برند شما نام شخصیت های معروف داستان های ایرانی یا یونانی یا … باشد شانس زیاد تری برای ورود به ذهن مخاطبین دارد

در برخی از شرایط نام شما در فرهنگ خود فقط معنای خوبی بدهد برای همین بهتر است از انتخاب آن صرف نظر کنید ( برای مثال اسکندر شاید برای یونانیان یاد آور فتح ایران باشد اما برای ما پادشاههیست که کشورمان را فتح کرد )

خاص بودن نام برند :

سعی کنید در نام خود از اسامی خاص استفاده کنید و کمترین اسامی که عام هستند به عنوان نام خود استفاده کنید

نام پارسیان به عنوان مثال یکی از پر تکرار ترین نام ها در برند های ایرانیست که در حوزه های مختلف اعم از فرش ، بیمه ، فروشگاه و … به عنوان نام برند انتخاب شده است

خاص نبودن نام برند باعث افزایش هزینه تبلیغات شما میشود زیرا مردم باید تمایز شما با سایر برند های هم نام شمارا در حوزه های مختلف بدانند

نام های خاص برای برند تاثیرات بسیار بالایی دارد و میتواند تاثیر گذاری بالایی داشته باشند

انتخاب نام برند نباید محدود باشد :

برخی از اسامی باعث میشوند که شما در یک چهارچوب قرار بگیرید و حوزه فعالیت شما در آن نام محدود شود

برای مثال دیجی کالا یک برند فروش قطعات دیجیتالی بود بخاطر همین دلیل نام آن به دیجی کالا تبدیل شد ولی بعدها در حوزه های مختلف نیز مانند پوشاک قدم گذاشت ولی همچنان در انتخاب نام برند خود دیجیکالا مطرح میشد

خوشبختانه به دلیل شهرت چشم گیر دیجیکالا این نام باعث نشد که از فعالیت باز بماند و همین پارادکس به شهرت آن کمک کرد اما به صورت کلی نباید نام برند به گونه ای باشد که ، شما را محدود کند

انتخاب نام برند باید به گونه ای باشد که قابل ثبت باشد :

نامی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید ثبت کنید

لطفا بعد از انتخاب نام برند خود حتما حتما آن را ثبت کنم و یک روز هم بدون ثبت آن به عنوان برند فعالیت نکنید

بسیار شده و پیش آمده است که برخی از افراد سود جو برند خود را با نامی که شما فعالیت میکنید و ثبت نکرده اید ، ثبت میکنند و به همین دلیل شما رو از ادامه فعالیت با اسمی که تا بحال فعالیت میکردید منع میکنند

نام برند باید روان باشد :

برند هایی مانند نایک و آدیداس و … برند هایی روان هستند که به راحتی در ذهن میمانند و به راحتی نیز بیان میشود

این نام ها محبوبیت بسیاری دارند و بسیار کمک کننده هستند

انتخاب نام برند جدید و خلاقانه :

در انتخاب نام برند خلاقانه با چالش هایی رو به رو میشوید و باید با فکر باز و آموزش هایی که در ادامه به شما  میدهیم این کار را انجام دهید

میتوانید از ترکیب چند اسم و یا ساخت یک اسم زیبا که ویژگی های نام برند خوب را داشت استفاده کنید

ویژگی های نام برند خوب

ویژگی های نام برند خوب

انواع طبقه بندی کسب و کار ها :

  • استارتاپ بین المللی
  • استارت آپ سراسری
  • کسب و کار نوپا بزرگ
  • استارتاپ متوسط شهری
  • استارتاپ شخصی کوچک

انواع تکنیک های انتخاب نام برند :

1) انتخاب نام مرتبط با فعالیت خود

اولین و مهم ترین تکنیک انتخاب نام ، انتخاب نامی است که مرتبط با فعالیت کاری خود باشد

میتوانید با برسی معانی کلمات و اسامی ، معنایی که میخواهید را پیدا کنید و بعد از مشاهده کنید که تمامی فاکتور های لازم را دارا است یا خیر ، بعد هم به عنوان برند از آن استفاده کنید

در حوزه کسب و کار شما قطعا از وسایلی کمک میگیرید ، میتوانید از این وسایل به عنوان نام برند استفاده کنید

برای مثال اگر در حوزه تولیدی پوشاک فعالیت دارید میتوانید از نام قیچی یا ابزار های خیاطی استفاده کنید

میتوانید از مواد مصرفی استفاده کنید

برای مثال آرایشگاه ها میتوانند از نام برند سرخاب سفید آب استفاده کنند

میتوانید از جزئی از محصولاتمون استفاده کنیم برای انتخا برند ، برای مثال رستوران ریحون ، زعفرانی ، پاچینی و …

میتوانید را صفت های مربوط به کسب و کار خود استفاده کنید برای مثال یک مطب و یا کلییک درمانی میتواند از صف دارالشفا استفاده کند

مزایا انتخاب نام مرتبط با فعالیت و حوزه کاری :

  1. باعث میشود ذهن مخاطب به سمتی برود که به راحتی درک کند چه فعالیتی میکنیم
  2. ارتباط معنایی بالایی دارد

معایب انتخاب نام مرتبط با فعالیت در حوزه کاری :

  1. اگر در آینده بخواهیم با رونق کسب و کاری که برایمان پیش می آید کسب و کارمان را گسترش دهیم نام مربوط به کسب و کار ما دست و پا گیر میشود
  2. ترافیک این اسامی بسیار زیاد است و ممکن است نام برند تکراری شود و باعث رد برند شود
  3. نوآوری و خلاقیت کمتری دخیل است

2) انتخاب نام برند با استفاده از نام و نام خانوادگی :

یکی از تکنیک های انتخاب نام برند که بسیار هم استفاده شده است انتخاب نام و نام خانوادگی به عنوان نام برند است

علاوه بر اینکه این روش بسیار کاربردی است ، بسیار هم آسان و بدون زحمت است

این روش نیز دارای معایب و مزیت هایی است که در ادامه به آن میپردازیم

مزیت های انتخاب نام برند با استفاده از نام و نام خانوادگی:

  • راه های ثبت برند برای شما بسیار راحت تر میشود و امکان رد آن کمتر است
  • همه کسب و کارتان را با نامتان میشناسند
  • بسیار آسان است و زحمتی در قبال انتخاب نام نمیکشید
  • کسب و کار شما تقریبا حالت خانوادگی به خود میگید و از قدرت خانواده در پیش بردن اهداف استفاده خواهید کرد

معایب های انتخاب نام برند با استفاده از نام و نام خانوادگی :

  • شاید همه افراد از نام و نام خانوادگی زیبایی که به نام برند بخورد نداشته باشند
  • اسامی هستند که مشابه آنها بسیار زیاد است
  • بسیاری از نام و نام های خانوادگی بسیار بلند تر از استاندارد نام برند هستند

3) انتخاب نام برند با استفاده از ترکیب اسامی با هم :

میتوانید با تریکب نام ها با هم ، ترکیب نام + فعل ، ترکیب فعل + صفت یک نام برند جذاب برای خود انتخاب کنید

ترکیب نام + نام = مانند آب + سال + آبسال

نام + فعل = کتاب + دانستن =کتابدان

ترکیب صفت + فعل =پاک + شستن = پاکشو

مزایا انتخاب نام برند ترکیبی :

  • خلاقیت در آن بسیار دخیل است و میتوانید با خلاقیت خود بهترین و زیبا ترین انتخاب را داشته باشید که تمامی ویژگی های یک نام برند خوب را داشته باشد
  • با خلاقیت بالایی که میتوانید به کار ببندید میتوانید نام های منحصر به فردی را انتخاب کنید
  • اگر قصد گسترش کسب و کار در بحث ورود به حوزه های دیگر را ندارید به راحتی میتواند حوزه کاری شما را معرفی کند

معایب انتخاب نام برند ترکیبی :

در صورتی که کسب وکار شما در حوزه های مختلف گسترش یابد این نام نمیتواند تمامی فعالیت شما را هندل کند و فقط اشاره به موضوع اولیه کسب و کارشما دارد ( مانند دیجی کالا )

انتخاب نام  برند با استفاده از نام شخصیت های معروف :

از نام شخصیت های معروف میتوانید استفاده کنید که نام برند خود را به زیبایی هرچه تمام تر انتخاب کنید

از نام هایی که در میان یک فرهنگ واحد مقبولیت دارند میشود به عنوان نام برند استفاده کرد و بهترین نتیجه را کسب کرد

نام هایی مثل کوروش ، علی بابا و… از نام هایی است که به یک مقبولیتی در جامعه رسیده اند و بسیار تاثیر دار هستند

انتخاب نام برند با استفاده از نام های استعاره ای :

استعاره یعنی رساندن معنای یک اسم در حالت سر بسته ، این روش میتواند در انتخاب نام برند بسیار تاثیر گذار باشد و جزو یکی از برترین روش های انتخاب نام باشد

شما میتوانید به راحتی با استفاده از استعاره ای از کلمات ، فعالیتی که انجام میدهید را ارائه دهید

بسیاری از برند های معروف روز ازین روش برای انتخاب نام استفاده کرده اند برای مثال : آپارات ، دیوار ، شیپور ، بازار و…

استفاده از نام های اختصاری برای انتخاب نام برند :

میتوانید با اختصار نام شرکت خود ، سهامداران و… برند خود را نام گذاری کنید

برای مثال گروه آموزشی جوکار به صورت اختصار به گاج که نام برند این موسسه است تبدلی شده است

اگر بخواهیم یک مثال بسیار معروف را بزنیم میتوانیم شرکت bmw را مثال بزنیم که اختصار Bayerissche Motoren Werke است

این نام ها بسیار ساده هستند و به راحتی در ذهن ها باقی میماند و مخاطب به راحتی میتوانمد با این اسامی ارتباط برقرار کند

ساخت این اسامی بسیار راحت است و نیازی به وقت گذاشتن بسیار طولانی ندارد

در انتخاب نام ها باید نهایت دقت را بکنید زیرا برخی از نام های مختصر معنای زیبایی ندارند

پتانسیل تبدیل شدن یک نام مختصر به یک برند جهانی قدرتمند بسیار بالاست

استفاده از تکنیک نام های علمی و فرمولاسیون :

برخی از برند ها دارای محصولاتی هستند که از ترکیبات و فرمول هایی تشکیل شده اند برای مثال فرمول آب H2O است و یک برند به نام H20 که آب معدنی تولید میکند

پس یکی از روش هایی که میتوان از آن به عنوان انتخاب نام برند استفاده کرد ، همین بحث استفاده از فرمولاسیون است

شرکت ها و برند هایی بزرگی هستند که از این روش استفاده میکنند ، میتوانیم از آنها به کوکا کولا ، نسکافه ، پنتن و…

این روش بسیار خلاقانه بوده و درصد رد آن بسیار کم است

در ذهن ها به راحتی باقی میماند به خصوص اگر ترکیب ها برای مخاطب آشنا باشد

ترکیب اعداد و کلمات :

میتوانید با استفاده از ترکیب اعداد و حروف نام برند را به راحتی انتخاب کنید

برای مثال یکی از معروف ترین برند هایی که با این ترفند ایجاد شده است 7UP است که بسیار هم شهرت گرفته است

این روش در کنار مزایا زیاد خود معایبی نیز دارد

برای مثال یکی از معایب آن این است که ممکن است ، فعالیت شما در اسم برند منعکس نشود

ولی از بزرگترین ویژگی های مثبت این نوع انتخاب نام برند ، ماندن در ذهن است ، مخصوصا در افرادی که راست دست هستند

طبق مطالعات و تحقیقات افراد راست دست نمیکره چپ مغزی فعالی دارند و اعداد به خوبی در ذهن آنها ماندگار میشود

به این نکته توجه داشته باشید که درمورد ثبت برند به صورت ترکیب اعداد و کلمات گزارشات بسیار موفقیت آمیزی به دست ما نرسیده است ولی ما تعداد زیادی ازین نوع نام های برند را ثبت کرده ایم

استفاده از نام های جغرافیایی :

در این روش ما میتوانیم از مناطق جغرافیایی در نام برند خود استفاده کنیم و کار خود را بسیار راحت کنیم و همچنین بسیار راحت ازین روش افرادی که در مناطق جغرافیایی خودتان هستند طرفدار برند شما میشوند

نام های تجاری آوائی برای نام برند :

میتوان از نام های هم آوا برای انتخاب نام برند استفاده کرد و شاهد نتیجه فوق العاده آن باشید

نام هایی مانند blackberry ، kitkat، samsung از برند هایی هستند که بسیار معروف هستند و ازین روش برای انتخاب نام استفاده کرده اند

این اسامی به راحتی در ذهن ها میماند و سریعا به شهرت میرسد

نام های ریتمیک:

از نام های ریتمیک هم میتوان به عنوان نام برند استفاده کرد که بسیار جواب میدهد ، در ذهن ها میماند و سریعا مشهور میشود

این نام ها ریسک کمتری در پروسه ثبت دارند و به راحتی میتوان ثبت را انجام داد

معمولا نام هایی که از این روش انتخاب شده اند تمام ویژگی های ثبت را دارد

ولی نام های ریتمیک برا هر حوزه ای مناسب نیست و بهتر است که برای برخی از حوزه های خاص از این روش استفاده نشود

استفاده از تکنیک نام های تاریخی :

میتوانید از نام های تاریخی مختلف برای نام برند خود استفاده کنید

نام هایی مانند پارسیان ، پاسارگاد ، هخامنش و…. نام هایی هستند که شما میتوانید به عنوان اسم برند انتخاب کنید

ممکن است در این تکنیک به ترافیک نام های متشابه برخورد کنید پس باید سعی کنید نام هایی را انتخاب کنید که قبلا انتخاب نشده باشد

استفاده از نام های مذهبی :

از نام هایی مانند خاتم النبیا ، بقیه الله و … برای برخی از برند ها میتوانید انتخاب کنید

این اسامی بسیار سخت ثبت میشود و ریسک بسیار بالایی دارد و پیشنهاد نمیشود که ازین تکنیک استفاده کرد

استفاده از نام های خلاقانه برای نام برند :

در این روش باید بسیار با فکر باز عمل کنید و باید بسیار فکر کنیدک یک نام یونیک و خاص را ایجاد کنید

باید چهارچوب های فکری و کهنه خود بشکنید تا بتوانید در این روش نامی برای برند خود انتخاب کنید

این روش دارای ریسک بسیار کمی است و به راحتی قابل قبول و ثبت میشود و شما میتوانید روی این روش حساب کنید

سعی کنید نهایت خلاقیت را به خرج بدهید که بهترین نام را انتخاب کنید

ترفند های انتخاب نام برند

ترفند های انتخاب نام برند

جمع بندی :

در این محتوا به صورت کامل با انواع اسم ها و شیوه ساخت نام برند آشنا شدید و میتوانید با ساخت برند خود با استفاده از 14 عدد تکنیکی که ارائه شد ، بهترین نتیاج را در کسب و کار خود بدست آوردیدو به بهترین نتایچ برسید