ثبت برند و لوگو

اگر قصد دارید که در کسب و کار خود پیشرفت کنید، حتما نیاز دارید که لوگو و برند خود را ثبت کنید. اگر این کار را انجام ندهید کسب و کار شما اعتباری نخواهد داشت. به همین دلیل اولین قدم برای رشد کسب و کار، برند سازی و طراحی لوگویی است، که نشان دهنده هویت شرکت شما باشد. برند شما نشان دهنده کیفیت و هویت محصولات و خدمات شما است و می تواند، باعث تمایز بین شما و رقیب هایتان شود.

برند ها این اطمینان را به مشتریان می دهند، که محصول یا خدماتی که خریداری می کنند از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. همه اشخاص با اطمینان کامل از برند ها خرید می کنند. همچنین همه برند ها دارای یک علامت تجاری منحصر بفرد هستند، که مشتری با دیدن آن نشانه می تواند تشخیص دهد، که مشخصات، کیفیت و ارزش محصولات یا خدمات چقدر است.

اگر به دنبال راهی برای ثبت برند یا لوگو هستند، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. ما قصد داریم تا همه راه های ممکن برای برند سازی و ثبت لوگو را به شما یاد بدهیم.

 

 

مزیت ثبت برند و لوگو

چرا باید برند یا لوگوی خود را ثبت کنیم؟  این کار چه مزیتی برای کسب و کارها دارد؟ زمانی که شما قصد دارید کسب و کار خود را به یک برند تبدیل کنید، اولین کاری که باید انجام دهید، ثبت برند و لوگو است. در واقع شما با این کار، کسب و کار خود را شخصی سازی می کنید، و افراد دیگر نمی توانند از ایده ها، و محصولات یا خدمات شما کپی برداری کنند. در واقع استفاده کردن از نام برند یا لوگویی که ثبت شده است، غیرمجاز است و حتی پیگرد قانونی دارد. به همین دلیل شما می توانید با خیال راحت کسب و کار خود را گسترش دهید. همچنین شما با ثبت برند و لوگوی مخصوص به خود، به کسب و کار خود یک هویت می بخشید، که از این پس همه مشتریان شما، کسب و کار شما را با نام برند یا لوگوی شما خواهند شناخت.

 

تفاوت بین برند و لوگو

درست است که دو واژه برند و لوگو در معنی کاملا متفاوت هستند، اما برخی از افراد به اشتباه این دو کلمه را به جای هم به کار می برند. این اتفاق به دلیل این می افتد، که برند و لوگو هر دو نشان دهنده هویت شرکت یا محصولات هستند. اما لوگو یک علامت بصری است، که مهر تاییدی است، برای اینکه مشتری مطمئن شود که از همان شرکت یا سازمان مورد نظر خود خرید کرده است. اما برند دربردارنده مجموعه از کلمات، ایده ها، شعارها، ارزش و کیفیت، هدف و… می باشد، که باعث می شود خدمات یا محصولات یک شرکت از سایر شرکت ها متمایز شود.

برای مثال دو برند معروف اپل و سامسونگ را در نظر بگیرید. این  دو شرکت در زمینه تولید محصولات الکترونیکی فعالیت می کنند. اما همه ما می دانیم زمانی که از شرکت اپل یک گوشی همراه خریداری می کنیم، این گوشی دارای مشخصات و کیفیتی است، که در گوشی های برند سامسونگ شاهد آن نیستیم. همچنین شما به راحتی با دیدن لوگوی اپل روی گوشی می توانید تشخیص دهید این گوشی محصول شرکت اپل است. در واقع لوگوی محصول باعث می شود شما به راحتی برند یا شرکت سازنده محصول را شناسایی کنید. همچنین نام برند نیز باعث می شود که شما کیفیت، قیمت، مشخصات و.. محصول را تشخیص دهید.

 

انواع برند ها

زمانی که صحبت از برند می شود، بیشتر افرادی که در زمینه برند و برندسازی تخصص ندارند، فکر می کنند که برند یک چیز واحد است. اما به هیچ وجه این چنین نیست. در واقع برند را  باید به عنوان یک معنی و مفهوم کلی در نظر گرفت که با توجه با جایگاه و کاربردی که دارد، کاملا متفاوت استفاده می شود.

برند ها انواع مختلفی دارند، که در هر مورد برای برند سازی باید از روش ها و ابزار های متفاوتی استفاده کرد. چندین نوع برند در دنیا وجود دارد. که در ادامه نام آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

  1. برند محصول
  2. برند شخصی
  3. برند خدمات
  4. برند شرکتی
  5. برند سرمایه گذار
  6. برند موسسه غیرانتفاهی
  7. برند افراد مشهور
  8. برند مکان
  9. برند کشور
  10. برند فعال
  11. برند اخلاقی
  12. برند جهانی
  13. برند تغییر گر
  14. برند عام
  15. برند فرقه
  16. برند تجملی
  17. برند شخصی
  18. برند کارفرما

هر کدام از این برنده ها که نام آنها را ذکر کردیم، به روش خاصی پیاده سازی می شوند و هدف خاصی را دنبال می کنند. برای مثال شما نمی تواند برند محصول را مانند برند خدمات پیاده سازی کنید. هر کدام از این برند ها نیاز به استراتژی و ایده های خاصی دارند.

 

نکات کلیدی در ثبت برند و لوگو

اگر قصد دارید که برند یا لوگوی خود را ثبت کنید، حتما به نکات زیر توجه کنید. این نکات به شما کمک خواهند کرد تا روند ثبت برند را به راحتی طی کنید.

  • اولین کاری که برای ثبت برند یا لوگو باید انجام دهید، استعلام آن می باشد. تا متوجه شوید که قبل از شما برند یا لوگویی با این نام ثبت شده است یا نه.
  • کسانی که برند خود را ثبت می کنند حق استعلام انحصاری برند یا لوگوی خود را دارند. به همین دلیل شما نمی توانید از برند ها یا لوگو های ثبت شده استفاده نمایید.
  • برای ثبت لوگو یا برند خود باید به “اداره کل مالکیت صنعتی “ مراجعه کنید. این اداره در همه شهر ها شعبه دارد و شما برای ثبت برند یا لوگوی خود حتما باید به این اداره مراجعه کنید. در غیر اینصورت برند یا لوگوی شما ثبت نخواهد شد.
  • اگر بخواهید برند خود را علاوه بر زبان فارسی به زبان لاتین نیز ثبت کنید، حتما باید کارت بازرگانی داشته باشید.
  • برای ثبت برند یا لوگو باید در ضمیمه اظهار نامه خود، نام کالا ها یا محصولاتی که می خواهید لوگوی شما بر آنها درج شود را بنویسید.
  • نام برند یا لوگویی که ثبت می شود، از زمان ثبت تا 10 سال آینده اعتبار دارد. بعد از پایان این مدت باید دوباره برای ثبت، نام برند و لوگوی خود اقدام کنید.
  • اگر همزمان دو نفر برای ثبت یک نام یا لوگو تقاضا کنند، ارجحیت با فردی است که زود تر تقاضا کرده است.
  • اگر بخواهید به شخص یا شرکتی دیگر اجازه استفاده از نام برند یا لوگوی خود را بدهید، باید اینکار را در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت برساند.
  • هر‌گاه یک نام یا علامت تجاری، بعد از سه سال بدون عذر موجه، بلا استفاده باشد، هر فردی می تواند با مراجعه به دادگاه آن نام یا لوگو را به نام خود ثبت کند.
  • متصدی ثبت، نمی تواند نام یا لوگویی که قبلا ثبت شده است، را به نام فردی دیگر ثبت کند.
  • از سال 1337 قانون ثبت علائم و آیین نامه اصلاحی، ثبت نام یا علائم دولتی مانند، پرچم ایران، لوگو یا نام سازمان های دولتی، نیرو های مصلح، علائم هلال احمر و.. را ممنوع کرده است.
  • ثبت اسم یا علائمی که دارای نام های عمومی باشند، از طرف دولت منع شده است.
  • ثبت علائم تجاری برای داروهای خاصی که در طب سنتی استفاده می شوند، مواد غذایی که بسته بندی می شوند، لوازم آرایشی، آب های گازدار و..لازم و ضروری است.
  • بر اساس ماده 4 قانون ثبت علائم و اختراعات، شرکت ها یا موسسات تجاری، کشاورزی یا صنعتی که در خارج از ایران ثبت شده اند، در صورتی که علائم تجاری خود را طبق قانون، در ایران ثبت کنند و همچنین کشور محل اقامت شرکت یا موسسه از علائم ایران حمایت کند، می توانند در داخل ایران نیز فعالیت کنند.

 

مراحل لازم برای ثبت برند یا لوگو

 

انتخاب نام

چگونه یک نام مناسب برای برند خود انتخاب کنیم؟ انتخاب نام یکی از مهم ترین اقدامات برای ثبت برند است. در واقع نام برند شما نشان دهنده هویت و شخصیت شرکت یا سازمان شما می باشد. به همین دلیل انتخاب نام مناسب برای برند بسیار حائز اهمیت است. زمانی که برند شما نام نامناسبی داشته باشد، امکان موفقیت برند شما نیز بسیار پایین خواهد بود. زیرا نامی که انتخاب می کنید، قرار است تا مدت ها در ذهن مخاطبان شما باقی بماند و همین ماندگاری می تواند به موفقیت برند شما کمک کند. در ادامه ما چند نکته مهم برای انتخاب نامناسب برای برند را ذکر خواهیم کرد.

  • شما نمی توانید از اسم ها یا لوگو های  که شناخته شده و معروف هستند استفاده کنید. برای مثال نام سازمان های دولتی، برند های ثبت شده،  نام کشور یا شهر و..
  • نامی که برای برند خود انتخاب می کنید، حتما باید اسلامی، طبق شئونات اخلاقی و معنی دار باشد. در غیر این صورت اجازه  ثبت آن اسم را ندارید.
  • نمی توانید از صفت ها یا اسم های توصیفی مانند رنگ ها، اعداد، جنس، و…به تنهایی به عنوان، نام برند خود استفاده کنید. به عنوان مثال نمی توانید نام شرکت خود را یک رنگ خاص مانند آبی انتخاب کنید. ولی می توانید از این نام ها در کنار نام های دیگر استفاده کنید. برای مثال می توانید برند خود را آسمان رسا نامگذاری کنید.
  • استفاده از نام های چند سیلابی انتخاب خوبی برای نام برند شما است.
  • استفاده از نام ها یکه مخفف کسب و کار شما هستند، اما در عین حال معنادار نیز هستند، بهترین گزینه برای نام برند هستند.
  • انتخاب نام برای طبقاتی مانند مواد غذایی، لوازم خانگی و.. شرکت ها و برند های زیادی وجود دارد، به همین دلیل انتخاب نام سخت تر است. برای انتخاب نام برای همچین برند های بهترین راه انتخاب نام های خاص و ترکیبی می باشد.
  • می توانید برای انتخاب نام برند خود از کلمات فارسی، لاتین یا ترکیبی از هر دو زبان استفاده کنید.
  • برای انتخاب نام برند نمی توانید از اعداد به تنهایی استفاده کنید. اما می توانید در کنار سایر کلمات از آنها استفاده کنید.

 

استعلام گرفتن از نام برند

دومین گام برای ثبت برند، استعلام گرفتن از نام انتخاب شده است. این استعلام برای این است، که مشخص شود که آیا قبلا با این نام برندی ثبت شده است یا نه. اگر قبل از شما برندی با این نام ثبت شده باشد، دیگر شما نمی توانید از این نام استفاده کنید.

 

تکمیل مدارک لازم برای ثبت برند

سومین گام تکمیل مدارک لازم برای ثبت برند است. برای اینکه بتوانید مراحل قانونی ثبت برند خود را به تمام برسانید، به مدارکی نیاز دارید. این مدارک برای ثبت برند های حقوقی یا حقیقی متفاوت است.

شخص حقیقی

کپی شناسنامه، کارت ملی، (اگر می خواهید از نام لاتین استفاده کنید) کپی کارت بازرگانی، کپی جواز تاسیس، کپی پروانه بهره برداری،  کپی جواز کسب، کپی گواهی ساخت، امضای وکالتنامه، کد پستی، تصویر علامت تجاری به ابعاد 8در8سانتی متر به تعداد 15 عدد

شخص حقوقی

کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی مجوز فعالیت مانند: کپی جواز کسب، پروانه بهره برداری، کپی گواهی ساخت و…، کپی کارت بازرگانی، عکس اولین روزنامه تاسیس شرکت و روزنامه آخرین تغییر در شرکت، کد پستی، 15 عدد عکس علامت تجاری به ابعاد 8در 8 سانتی متر، امضای وکالتنامه

ثبت اظهار نامه در سایت

بعد از تکمیل مدارک لازم شما باید در سایت مرکز مالکیت معنوی، ثبت نام کنید.

 

برای ثبت برند یا لوگو باید به کجا مراجعه کنیم؟

برای ثبت برند یا لوگو باید به اداره کل مالکیت صنعتی  مراجعه کنید. سپس  برای درخواست تقاضای ثبت برند یا لوگو باید فهرستی از کالا ها یا خدماتی که از لوگو یا نام برند استفاده می کنند، تهیه شود. اگر بخواهید چند برند یا لوگو ثبت کنید باید برای هر کدام از برند ها یا لوگو ها به صورت جداگانه فرم تقاضا پر کنید.

 

آیا برند شامل مالیات می شود؟

افرادی که شرکت دارند، موظف هستند، که در طول سال مالیات پرداخت کنند. اما اگر فرد صاحب یک برند باشد، نیازی به پرداخت مالیات ندارد.

بعد از تشکیل پرونده و تکمیل فرم تقاضا چه مدت طول می کشد تا برند ثبت شود؟

بعد از اینکه شما مراحل ثبت برند را طی کردید، فرم درخواست شما به کارشناسان ارجاع داده می شود. این مرحله بین 40 تا 120 روز طول می کشد. بعد از این مدت جواب در خواست شما داده می شود. البته این جواب شامل چند حالت می شود، که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

در خواست ثبت برند شما تایید می شود:  اگر جواب در خواست شما تایید شود یعنی پرونده و اطلاعات شما هیچ نقصی ندارد، همچنین هیچ برند دیگری با این نام ثبت نشده است. در این حالت درخواست شما برای ثبت برند تایید می شود و برند شما با موفقیت ثبت می شود.

بعد از تایید درخواست شما 15 الی 20 روز طول می کشد تا تاییدیه درخواست شما در روزنامه چاپ شود. این کار برای اینصورت می گیرد تا اگر کسی ادعای در خصوص ثبت نام برند، قبل از شما داشته باشد اعتراض کند. این اطلاعیه تا 30 روز اعتبار دارد. یعنی فردی که اعتراض دارد تا 30 روز فرصت دارد، که اعتراض خود را اعلام کند در غیر اینصورت باید درخواست آگهی دوم را بدهید. در این مرحله حدود 90 درصد کار ها انجام شده است. بعد از درخواست آگهی دوم 10 الی 15 روز طول می کشد تا روزنامه چاپ شود. سپس از طریق وکیل باید در خواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت برند به اداره کل مالکیت صنعتی بدهید.

 

در خواست ثبت برند شما رد کامل می شود: در این صورت  پرونده و و اطلاعات شما ناقص یا مشکل دارد. به همین دلیل درخواست ثبت برند شما به طور کامل رد می شود و نمی توانید برند خود را ثبت کنید.

 

امکان نقص در رونده یا مشابهت نام برند: در این حالت ممکن است پرونده شما دارای مشکل باشد یا مشابهتی بین نام برند شما با سایر برند ها وجود داشته باشد، که در اینصورت باید پیگیری کنید و ایرادات را برطرف کنید. بعد از پیگیری و اصلاح ایرادات درخواست شما تایید می شود. بعد از تایید باید مراحل گفته شده در بالا را طی کنید.

 

 

هزینه ثبت برند و لوگو چقدر است؟

همه افرادی که می خواهند برند یا لوگوی خود را ثبت کنند این سوال را می پرسند که هزینه ثبت برند یا لوگو چقدر است؟

پاسخ ما به شما این است، که هزینه ثبت برند یا لوگو کاملا متغییر است و بسته به یکسری شرایط دارد. به همین دلیل نمی توانیم قیمت واحدی را برای ثبت لوگو یا برند به شما به گوییم. ما در ادامه لیست هزینه های ثبت برند یا لوگو را به طور تقریبی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی بررسی خواهیم کرد.

 

هزینه ثبت اظهار نامه برای اشخاص حقیقی چقدر است؟

هزینه ثبت اظهار نامه برند در سایت برای اشخاص حقیقی حداقل 24 هزار تومان است و برای هر طبقه اضافه حداقل 20 هزار تومان است.

 هزینه اظهار نامه برای اشخاص حقوقی چقدر است؟

هزینه ثبت اظهار نامه برند یا لوگو برای اشخاص یا شرکت های حقوقی حداقل 48 هزار تومان و برای هر طبقه اضافه حداقل 40 هزار تومان است.

 

هزینه ثبت آگهی در روزنامه برای تقاضای ثبت برند و لوگو چقدر است؟

بعد از اینکه درخواست شما برای ثبت برند از طرف کارشناسان اداره مالکیت صنعتی تایید شود، شما باید برای ثبت آگهی در روزنامه های رسمی اقدام کنید. بعد از این آگهی شما باید حداقل سی روز صبر کنید تا ببینید که کسی اعتراض دارد یا نه. هزینه ثبت آگهی در روزنامه رسمی حداقل 150 هزار تومان می باشد. ناگفته نماند که این مبلغ بسته به تعداد طبقات و یا تعداد خدمات شما ممکن است افزایش یابد. همچنین رنگی یا سیاه و سفید بودن لوگوی برند شما نیز می تواند بر قیمت نهایی ثبت آگهی در روزنامه تاثیر بگذارد.

هزینه حق الثبت برند چقدر است؟

همان طور که هزینه چاپ آگهی در روزنامه اول و ثبت اظهار نامه بسته به تعداد طبقات یا شخص حقیقی بودن یا حقوقی بودن متفاوت بود، هزینه حق الثبت نیز متفاوت است. شما بعد از چاپ آگهی در روزنامه رسمی باید هزینه ای برای حق الثبت برند  به اداره مالکیت پرداخت کنید.

هزینه حق الثبت برند برای اشخاص حقیقی چقدر است؟

هزینه حق الثبت برند برای اشخاص حقیقی حداقل 120 هزار تومان است و برای هر طبقه اضافه حداقل 10 هزار تومان است.

هزینه حق الثبت برای اشخاص حقوقی چقدر است؟

هزینه حق الثبت برای اشخاص حقیقی حداقل 240 هزار تومان است و برای هر طبقه اضافه حداقل 20 هزار تومان است.

 

هزینه ثبت آگهی دوم در روزنامه

بعد از ثبت آگهی در روزنامه اول برای تقاضای ثبت برند، اگر کسی اعتراضی نداشته باشد بعد از 30 روز شما باید درخواست، ثبت آگهی دوم را بدهید. هزینه  روزنامه دوم نیز مانند روزنامه اول حساب می شود. به اینصورت که حداقل هزینه برای ثبت آگهی در روزنامه 150 تومان است ولی بسته به تعداد طبقات یا خدمات انتخابی شما و همچنین رنگی یا سیاه و سفید بودن لوگوی شما متفاوت خواهد بود.

 

توجه داشته باشید، اگر شما بخواهید که مراحل ثبت برند یا لوگوی خود را به یک وکیل بسپارید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. این هزینه بسته به درخواست وکیل شما متفاوت است.

 

هزینه ثبت لوگو چقدر است؟

برای ثبت لوگو نیز شما باید مراحل گفته شده را طی کنید. هزینه ثبت لوگو نیز مانند هزینه ثبت برند محاسبه می شود، با این تفاوت که هزینه لوگو بسته به نوع چاپ آن متفاوت است. اگر لوگوی خود را رنگی چاپ کنید، هزینه چاپ رنگی لوگو کمی بیشتر از چاپ سیاه و سفید است.

 

هزینه تمدید ثبت لوگو یا برند چقدر است؟

در کشور ما برند ها یا لوگو های ثبت شده تا ده سال اعتبار دارند. بعد از ده سال اگر شخص مایل به تمدید برند یا لوگوی خود باشد باید برای تمدید آن اقدام کند. برای اینکار باید به اداره کل مالکیت صنعتی مراجعه کرده و با پرداخت هزینه دوباره برند خود را ثبت کند. اگر بعد از ده سال اقدام به تمدید نکند نام برند یا لوگو از انحصار فرد خارج می شود و اگر ان نام برند یا لوگو تقاضا کننده داشته باشد واگذار می شود. ناگفته نماند که هزینه تمدید ثبت برند از ثبت برند کمتر است و تنها شامل پرداخت حق الثبت می باشد. البته هزینه تمدید ثبت برند نیز با توجه به تعداد طبقات متفاوت است.

هزینه تمدید ثبت برند برای اشخاص حقیقی 120 هزار تومان است و برای هر طبقه اضافه 10 هزار تومان می باشد. و برای اشخاص حقوقی 240 هزار تومان و برای هر طبقه اضافی حدود 240  هزار تومان می باشد.